Jak powstał Instagram?

Początki Instagrama – czyli jak to wszystko się zaczęło?

Share:


Instagram jest bezsprzecznie jedną z najpopularniejszych platform społecznościowych. Ponad 2 miliardy aktywnych użytkowników co miesiąc ze wskaźnikiem zaangażowania 1,16% stawia platformę w ścisłej czołówce mediów socjalnych.

Instagram - jak to się wszystko zaczęło?

Firma została założona w 2010 roku przez dwóch amerykańskich programistów Kevina Systroma i Mike’a Kriegera z myślą o ułatwieniu udostępniania zdjęć z telefonu komórkowego. Sama nazwa Instagram to zbitek dwóch słów “instant camera” i “telegram”, czyli błyskawiczna kamera i telegram w jednym. Nowa aplikacja Instagram powstała po przekształceniu prostego programu Burbn, którego zadaniem była edycja zdjęć. Do pary programistów w październiku dołączył Josh Riedel jako Community Manager, a w listopadzie Shayne Sweeney jako inżynier.

Przełomową różnicą od początku między innymi aplikacjami a Instagramem była możliwość nakładania filtrów na zdjęcia, dzięki czemu były one ładniejsze, bardziej interesujące i przyciągały wzrok. Dodawane zdjęcia, ze względu na format ekranów telefonów były kwadratowe. Dla wielu użytkowników Instagram był formą fotograficznego pamiętnika, lubiany za prostotę i łatwość obsługi.

Miliony użytkowników

Zaledwie w przeciągu dwóch miesięcy od wydania Instagrama, aplikację pobrało ponad milion osób. W ciągu roku liczba ta wzrosła dziesięciokrotnie. A mówimy tu tylko o użytkownikach systemu iOS, gdyż na początku aplikacja była dostępna jedynie dla posiadaczy telefonów od Apple. Dopiero w kwietniu 2012 roku pojawiła się wersja na telefony z androidem. Po tej zmianie liczba użytkowników wzrastała bardzo szybko, aby w lipcu 2012 roku osiągnąć 80 mln aktywnych odbiorców.

Zmiana właściciela

Dużym sukcesem Instagrama było wybranie jej na Aplikację Roku 2011. W kwietniu 2012 Facebook Inc. nabył Instagrama za 1 mld dolarów. Mark Zuckerberg z czasem połączył wiele funkcji Instagrama z Facebookiem, np. możliwość wysyłania wiadomości, udostępnianie postów lub stories. Wraz z coraz większą komercjalizacją aplikacji pojawiło się w niej wielu znanych celebrytów oraz, niestety, reklamy.

Aktualizacje Instagrama

Już od listopada 2012 została wprowadzona możliwość przeglądania profili użytkowników Instagrama w przeglądarce internetowej. Od 2015 interfejs zmienił się na prostszy i przypominał wyglądem układ znany z aplikacji mobilnej. Od maja 2017 ograniczona do tej pory funkcjonalność Instagrama w przeglądarkach mobilnych została zwiększona o możliwość przesyłania zdjęć. Aplikacja na system Windows została wydana w październiku 2016 roku.

Przez wszystkie lata istnienia Instagram cały czas wprowadza aktualizacje i zmiany. Początkowe ograniczenie dodawania zdjęć jedynie w formacie 1:1 zostało zniesione, a od 2013 roku można dodawać filmiki do swojego profilu. Instagram regularnie bogaci się o nowe filtry do zdjęć i filmów. Przełomem było przetłumaczenie aplikacji na 25 nowych języków w roku 2012. Większość użytkowników mogła wybrać swój język w aplikacji.

Wprowadzenie hasztagów pozwala na znajdowanie podobnych obrazów. Hasztagi opisują obrazek i działają jak wyszukiwarka na Instagramie. Pod zdjęciami użytkowników można zostawiać lajki w postaci serduszka oraz komentarze, które opcjonalnie właściciel profilu może wyłączyć. Oprócz dodawania filmów, na Instagram została wprowadzona możliwość załadowania więcej niż jednego zdjęcie na raz.

Telewizja, historie i rolki

Jako odpowiedź na ograniczone w czasie treści tworzone na Snapchacie, na Instagramie pojawiły się tzw. Stories. To zdjęcie lub filmik dostępny przez 24 godziny na koncie użytkownika. Stories można zapisać na swoim profilu, a Instagram udostępnia informacje, którzy z użytkowników je obejrzeli.

IGTV, czyli Instagramowa Telewizja. Wprowadzona w 2018 roku, pozwalała na wgrywanie dłuższych filmów, niż te, które są na głównej tablicy użytkownika. Przez jakiś czas IGTV była dostępna jako oddzielna usługa, do której logowania następowało za pomocą konta Instagram. Od marca 2022 aplikacja IGTV została wyłączona i częściowo zastąpiona funkcją  Instagram Reels. Reels, czyli rolki, to funkcja pionowego przeglądania filmów. Oprócz możliwości oglądania osób obserwowanych w aplikacji Instagram zasugeruje inne filmy zbliżone do zainteresowań użytkownika. Rolki są znane z aplikacji Tik-Tok i działają na podobnych zasadach.

Od października 2019 roku została ograniczona widoczność postów dla osób niezalogowanych. Mowa tu oczywiście o profilach publicznych. Od marca 2020 istnieje funkcja zwana “co-watching”, czyli wspólne oglądanie. Umożliwia ona w trakcie rozmów udostępniać posty. Łączenie się z rodziną i przyjaciółmi poprzez wideo rozmowy miało duży wpływ na utrzymywanie bliskich kontaktów podczas pandemii COVID-19.

Od marca 2021 Instagram umożliwia wspólne transmisje na żywo. Nawet cztery osoby mogą jednocześnie prowadzić jedno spotkanie online.

Wiele funkcji w jednej aplikacji

Od swoich narodzin 12 lat temu Instagram ewoluował od stosunkowo prostej aplikacji do udostępniania zdjęć w medium z wieloma funkcjami i wspaniałymi możliwościami komercyjnymi dla marek i firm. Jednocześnie wiele zdjęć publikowanych na Instagramie stało się bardziej profesjonalnych i służy jako wizytówka „idealnego życia”, jak mówią krytycy. Wraz ze wzrostem bazy użytkowników Instagram stał się bardziej popularny i różnorodny, co pozwoliło otworzyć się na mniejsze i bardziej niszowe społeczności, w których ludzie mogą znaleźć osoby o podobnych poglądach.

W przeciwieństwie do Facebooka, gdzie użytkownicy używają zarówno tekst, jak i obraz, lub Twittera, który jest prawie wyłącznie skonfigurowany do używania tekstu, celem Instagrama jest ułatwienie użytkownikom udostępniania zdjęć i filmów. Użytkownicy mogą śledzić się nawzajem, tworzyć kreatywne filmy wideo — rolki, udostępniać historie, które są krótkimi filmami wideo oraz dawać polubienia i komentować nawzajem swoje treści. Ponieważ Facebook jest właścicielem Instagrama, stało się również możliwe wysyłanie do siebie prywatnych wiadomości za pośrednictwem Messengera. Ponadto Instagram dodał funkcję, która ułatwia markom sprzedaż produktów i zarabianie pieniędzy na platformie – Instagram nazywa to funkcją zakupów. Instagram cały czas się rozwija i wychodzi naprzeciw nowym trendom.

Oceń artykuł za pomocą serduszka:

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Jak na razie brak głosów! Zostań pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Polecane wpisy

Najlepsze aplikacje do repostu na Instagramie
Najlepsze aplikacje do repostu na Instagramie

Publikowanie treści na Instagramie to codzienność niemal w każdej branży, nic dziwnego, że...

Instagram LIVE - opis funkcjonalności
Instagram LIVE – opis funkcjonalności

Chociaż serwis społecznościowy jakim jest Instagram, był zakładany z założeniem, że jego główną...