Relacje, czyli Instastories użytkownicy Instagrama widzą niemal codziennie. Korzystają z nich zarówno osoby prywatne, jak i publiczne oraz sklepy online. Stały się niemal od samego początku potężnym narzędziem, służącym do komunikacji z obserwatorami. Można za ich pomocą rozpropagować zdjęcie lub krótkie nagranie wideo. Ale czy jako użytkownicy jesteśmy świadomi wszystkich funkcji, jakie oferuje Instastory? Sprawdź w poniższym artykule, czy w 100% wykorzystujesz potencjał medialny tego narzędzia.
Co to jest Instastory?
Wchodząc na swój profil, widzisz w górnym panelu (z lewej strony) kółko, a w nim Twoje zdjęcie profilowe. Obok zobaczysz inne kółka ze zdjęciami profilowymi obserwowanych przez Ciebie kont. Jeżeli kółko ma obwolutę w kolorach Instagrama (pomarańczowo-fioletowy) to znaczy, że dana osoba zamieściła relację. Po kliknięciu w kółko, zobaczysz czego relacja dotyczy. Nie będzie ona wyświetlona na stronie głównej profilu, natomiast istnieje możliwość zapisywania relacji i grupowania ich według tematów, których dotyczą.
Relacje na Instagramie wywodzą się z bardzo popularnego niegdyś Snapchata. Są odpowiedzią na potrzeby użytkowników w zakresie możliwości szybkiej i bezpośredniej komunikacji z odbiorcami. Sprawiły, że Instagram stał się jednym z najpopularniejszych portali na świecie zarówno wśród użytkowników komercyjnych, jak i prywatnych.
Jak udostępnić post na Instastory?
Udostępnienie postu na story jest bardzo proste. Wystarczy, że klikniesz na znak plus, który znajduje się w dolnej części Twojego kółka. Wówczas możesz rozpocząć nagrywanie na żywo albo zamieścić zdjęcie lub ogłoszenie na tle w dowolnie wybranym kolorze. Menu jest bardzo intuicyjne i wszystko zajmuje zaledwie kilka chwil.
Do relacji możesz dodać różne znaczniki:
- lokalizację;
- hasztag nawiązujący do treść i publikacji;
- link do strony internetowej;
- grafikę w formie GIF;
- datę;
- godzinę;
- temperaturę.
Od niedawna w Polsce istnieje także możliwość dodawania muzyki do relacji. Oczywiście każda relacja może zostać nagrana z użyciem różnorakich filtrów. Ich ilość sukcesywnie się zwiększa. Nie wszystkie są skoncentrowane na poprawie wyglądu zewnętrznego, zgodnie z aktualną modą. Coraz częściej pojawiają się filtry w formie wyliczanek czy quizu. Warto korzystać z nich rozważnie, aby nie znalazły się na pierwszym planie, przez co treść relacji może nie spotkać się ze zbyt dużym odzewem.
Jakie treści publikować w formie relacji?
Profil na Instagramie nie może oczywiście składać się jedynie z samych relacji. Nie będzie bowiem wówczas pasował do idei tego portalu, gdzie rolę kluczową nadal pełnią posty. Niemniej pojawienia się relacji pozwoliło na podział publikowanych treści. Posty są wykorzystywane do kreowania Twojego wizerunku w mediach społecznościowych, są swego rodzaju wizytówką. Z kolei relacje pomogą Ci publikować treści dotyczące Twoich aktualnych działań:
- promocji, które przygotowujesz np. z okazji świąt;
- nowych wpisów na Twoim blogu czy podcastach na kanale;
- informacji o przerwie w działaniu, np. z powodu choroby czy pilnego wyjazdu.
Relacja jest często lepszym wizerunkowo wyborem niż sucha wiadomość mailowa. Odbiorcy cenią obecnie autentyczność oraz swego rodzaju bliskość i zwyczajne życie. Dlatego nie musi każdej relacji przygotowywać perfekcyjnie. Nie bój się nagrywać z marszu, bez makijażu i bez przygotowanego wcześniej scenariusza. Wbrew pozorom, takie relacje spotykają się z bardzo pozytywnym odbiorem.
Jak często udostępniać relacje?
Częstotliwość relacji zależy tak naprawdę od przeznaczenia profilu. Jeżeli jest to konto w 100% prywatne, to jedynie Ty decydujesz, co i kiedy chcesz udostępnić. Jeżeli jest to konto o charakterze promocyjnym, wówczas warto opracować konkretną strategię marketingową. Relacje nie powinny pojawiać się zbyt często, a także powinny zawierać wartościowe dla obserwatorów treści. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że będą pomijane, jako spam. Nie nagrywaj zatem na siłę, tylko po to, aby pojawiła się kolejna relacja. Lepiej zamieszczać rzadziej wartościowy materiał, niż generować sztuczny ruch masowymi relacjami.
Instagram relacje
Instatory to także miejsce, gdzie Twoi obserwatorzy mogą zadawać Ci pytania za pomocą dedykowanej nakładki. Odpowiedzi możesz następnie upublicznić w formie kolejnych stories. Pytania mogą dotyczyć zarówno Twojego życia prywatnego, jak i treści, które są przez Ciebie publikowane na profilu. Narzędzie to jest często wykorzystywane przez celebrytów oraz sklepy internetowe. Pytania pozwalają zbadać oczekiwania obserwatorów i dopasować treści profilu tak, aby polepszyć statystyki odwiedzin.
Istnieje również nakładka datek, za pomocą której możesz upublicznić zbiórkę na cel charytatywny bliski Twojemu sercu lub tematyce profilu. Jest to doskonałe narzędzie do promowania zbiórek, których w ostatnich latach jest w sieci ogromna ilość. Możliwe jest także założenie własnej zbiórki, np. z okazji urodzin, co jest bardzo popularnym sposobem wyrażenia poparcia dla działalności konkretnej organizacji. Zbiórka odbywa się bowiem na rzecz tego podmiotu, który wyraża zgodne na tego typu akcje za pośrednictwem portalu Instagram.
Jak zareagować na relacje na Instagramie?
W zależności od ustawień profilu, reakcją na stories na Instagramie może być odpowiedź w formie serii emotikonek – odpowiadających emocjom pozytywnym, jak i negatywnym albo możliwość wysłania odpowiedzi bezpośredniej. Wystarczy kliknąć na obszar wyświetlane relacji i wówczas pojawi się okno wiadomości. Jeżeli okno dialogowe nie wyświetla się to znaczy, że użytkownik zablokował taką możliwość. Na taki krok decydują się zazwyczaj konta z dużą ilości obserwatorów, ponieważ ich administratorzy nie byliby w stanie odpowiedź na każdą wiadomość.
Relacje można też udostępnić na Facebooku lub przesłać za pośrednictwem Instagrama w wiadomości prywatnej do innego użytkownika. Jest też opcja przesłania linku do relacji mailowo. Jeżeli relacja budzi wątpliwości lub zawiera treści niezgodne z prawem, post możesz zgłosić do administratora portalu.
Ankiety na Instastory
Ankiety to świetne narzędzie dla influencerów oraz sklepów internetowych. Relacje na Instagramie można wykorzystać do tworzenia zapytań bezpośrednio do społeczności. Zapytanie może dotyczyć wprowadzonego do oferty produktu lub kilku propozycji dotyczących parametrów nowego towaru, np. koloru, kształtu. W ankiecie możesz także zawrzeć zapytanie, czego powinien dotyczyć Twój następny podcast czy wpis na blogu tematycznym. W ten sposób pokazujesz Twoim obserwatorom, że współtworzą Twoją markę oraz mają wpływ na treści, które publikujesz.
Funkcją bliźniaczą do ankiet, jest możliwość utworzenia quizu. To narzędzie przyda się tym, którzy tworzą treści o charakterze edukacyjnym, np. o nauce języka obcego, psychologiczne. Quiz angażuje społeczność do wspólnej zabawy, a także zachęca do zapoznania się z pozostałymi postami na profilu, gdzie mogą kryć się odpowiedzi na pytania. Quiz może być także formą zapowiedzi nowego posta, treści na blogu czy podcastu.