Ciężko znaleźć dziś kogoś, kto nie słyszał, czym jest Instagram. Miliony pobrań, kont i udostępnionych treści. Godziny spędzone z aplikacją. Dla wielu jest to nieodłączny element życia. Chwilę po przebudzeniu sprawdzamy aktywności na portalach społecznościowych. Ale czy zawsze tak było? Kiedy powstał Instagram i czym się różnił od aktualnej wersji? Jak to możliwe, że jest popularny od tylu lat? Kto wymyślił Instagrama i czy każdy bez wyjątku może z niego korzystać?
Czym jest Burbn i jaki ma związek z Instagramem?
Zacznijmy od tego, kim był Kevin Systrom i Mike Krieger.
Kevin urodził się w 1983 r. w Hooliston. Był studentem Uniwersytetu Stanforda w Dolinie Krzemowej, na kierunku zarządzania nauką i inżynierią. Realizował się we współpracy z Google, jednak porzucił to, na rzecz stworzenia czegoś własnego.
Mike urodził się tego samego roku, lecz w Sao Paulo. Studiował systemy symboliczne na tym samym uniwersytecie, co Kevin i właśnie tam się poznali.
Burbn był aplikacją stworzoną przez Kevina Systroma. Aplikacja pierwotnie służyła do udostępniania lokalizacji. Twórca stwierdził jednak, że to za mało. Aplikacja została rozbudowana, umożliwiając publikowanie planów i udostępnianie zdjęć. Niestety aplikacja nie była intuicyjna, więc nie cieszyła się dużym zainteresowaniem i nie zgromadziła imponującego grona odbiorców. Kevin zauważył jednak, że większość użytkowników skupia się wyłącznie na funkcji udostępniania zdjęć.
Na tym etapie do Kevina dołączył Mike Krieger i wspólnie obserwując działanie aplikacji, podjęli decyzję o jej zamknięciu i stworzeniu nowej platformy do udostępniania zdjęć. Tak powstał Scotch, który niestety zawierał dużo błędów. I wreszcie, mamy to! 6 października 2010 roku powstał Instagram.
Jak mało znana aplikacja stała się potęgą społeczności internetowej?
Aplikacja pod nazwą Instagram, nigdy nie była mało znana. Warto zaznaczyć, że pierwotny Instagram dostępny był jedynie dla użytkowników iPhone. Okazało się jednak, że nie jest to żadna przeszkoda, gdyż już pierwszego dni odnotowano 25 000 zarejestrowanych użytkowników oraz sto tysięcy pobrań w ciągu tygodnia!
W styczniu 2011 r. pojawiła się aktualizacja Instagrama, wprowadzająca hasztagi. Już pięć miesięcy później, platforma mogła się cieszyć z 10 milionów użytkowników. Ważną datą w historii Instagrama, jest 3 kwietnia 2012 r. kiedy to aplikacja została udostępniona użytkownikom androida (co nie spotkało się z aprobatą użytkowników iPhone’a). Oczekiwanie było tak duże, że tego samego dnia aplikacja została pobrana milion razy! Sukces ten spowodował, że Facebook wykupił Instagrama za miliard dolarów. Nie da się ukryć, że internet i użytkownicy wciąż ewoluują, zatem aplikacja, aby utrzymać swoją popularność, musi za tymi trendami nadążyć. Właściciele Instagrama wciąż wprowadzają nowe aktualizacje z kolejnymi filtrami i funkcjami. Wersja 3.4.1. występowała już w 25 językach.
W 2013 roku wprowadzono możliwość oznaczania osób na zdjęciach. W połowie tego samego roku dodano funkcję dodawania filmów. Pod koniec roku 2013 wprowadzono posty sponsorowane, dedykując nową funkcję, użytkownikom z USA. W kolejnych aktualizacjach dodawano nowe filtry i sposoby edycji zdjęć, takie jak kontrast, jasność. W 2014 r. Instagram stał się przyjazny reklamom, co znacznie wsparło rozwój platformy. W 2015 r. użytkownicy otrzymali opcję tworzenia Boomerang’ów, czyli krótkich filmików odtwarzanych w charakterystyczny sposób. Funkcja ta została bardzo dobrze przyjęta przez społeczność. W tym samym roku miała miejsce jeszcze jedna ważna zmiana. Do tej pory Instagram kojarzył się z kwadratowymi zdjęciami, odtąd możliwe było udostępnianie zdjęć prostokątnych. W kolejnym roku odświeżone zostało logo Instagrama, które istnieje do dziś. Po sukcesie Snapchat, na Instagramie pojawiła się funkcja dodawania Instagram Stories, która również do dziś cieszy się ogromną popularnością. W 2016 roku dodano również możliwość powiększania zdjęć oraz nagrywania na żywo relacji trwających nie dłużej niż godzinę. W lutym 2017 r. użytkownicy mogli udostępniać kilka zdjęć w jednym poście, co wcześniej nie było możliwe. W tym czasie z Instagrama korzystało już ponad pół miliona ludzi! W 2019 r. zostało umożliwione organizowanie zbiórek na cele charytatywne. Rok później Instagram wprowadził funkcję Reels, czyli nagrywanie krótkich filmików z podkładem muzycznym, a sam Instagram działa już na terenie 50 państw! Została dodana też funkcja zakupów, która ułatwiła linkowanie profilom firmowym.
Historia Instagrama wciąż nie jest zamknięta. Platforma, chcąc nadążyć za potrzebami użytkowników, wciąż ewoluuje i wprowadza nowe funkcje. Inspiracją do kolejnych aktualizacji była rosnąca popularność innych aplikacji, które w ciągu tych 10 lat powstawały, miały swój czas, a wkrótce o nich zapominano. Twórcy obecnego Instagrama już zapowiadają kolejne nowości. Choć aktualne logo Instagrama, jest niezmienne od 2016 r., to jego interfejs jest regularnie odświeżany. To sprawiło, że przez te 10 lat, użytkownicy nie znudzili się Instagramem. Potwierdzają to statystyki aplikacji, które udowadniają niesłabnącą popularność platformy.
Czy każdy, bez wyjątku może być użytkownikiem Instagrama?
Instagram jest powszechnie dostępny, darmowy i nie ma ograniczeń ze względu na wyznanie czy narodowość. Konto na tej platformie może mieć piłkarz z Brazylii, modelka z Nowego Jorku, jak i nastolatek z Polski. Istnieją jednak pewne ograniczenia wiekowe. Wiadome jest, że Internet niesie za sobą większe i mniejsze zagrożenia. Dużo się o tym mówi, ale nie każdy jest świadomy powagi sytuacji. Twórcy Instagrama już w 2012 roku zastrzegli sobie prawa do wykorzystywania zdjęć udostępnianych w serwisie. To niesie za sobą dużo korzyści dla twórców, ale też dużo zagrożeń dla użytkowników. Ważne jest, aby każda udostępniana treść była przemyślana i świadoma. Treści, które nie łamią regulaminu serwisu, nadal mogą być wykorzystywane z niemoralny sposób. W związku z tym, twórcy, chcąc chronić tych najmłodszych, którzy dopiero uczą się poruszania w sieci, zdecydowali się wprowadzić ograniczenia wiekowe.
Od ilu lat można mieć konto na Instagramie?
Odpowiedź na to pytanie, również nie jest taka oczywista, bowiem oprócz wewnętrznego regulaminu Instagrama, platforma nie może działać niezgodnie z prawem danego kraju. Udostępniając dostęp do społeczności na terenie konkretnego państwa, twórcy zobowiązani są do dostosowania warunków, aby nie łamały obowiązującego prawa.
W większości państw, aby założyć konto na Instagramie, trzeba mieć ukończone 13 lat. To w wielu krajach taki graniczny wiek, w którym nastolatek jest w stanie decydować o sobie w wielu kwestiach. Odstępstwem od tej większości jest Hiszpania i Korea Południowa. W tych państwach zdecydowano o podniesieniu granicy wieku do założenia profilu na platformie społecznościowej.
Nie jest to jednak zakaz publikowania wizerunku osób poniżej tego wieku. Dozwolone jest udostępnianie zdjęć dzieci. Warto jednak się zastanowić i być świadomym kto i w jaki sposób może takie zdjęcie wykorzystać.