Instagram dla fotografa - jak zacząć? Poradnik

Instagram dla fotografa – jak zacząć? Poradnik

Share:


Instagram to jedno z najciekawszych narzędzi wśród mediów społecznościowych, które doskonale odpowiada potrzebom profesjonalnych fotografów. Dzięki niemu możemy przedstawić swoje portfolio ogromnemu gronu odbiorców, nawiązać ciekawe relacje z innymi osobami z branży fotograficznej oraz zapewnić sobie łatwy kontakt z potencjalnymi klientami. Należy jednak zacząć od stworzenia właściwego profilu, który będzie Twoją wizytówką. W poniższym artykule przedstawiamy w kilku ważnych krokach, jak zbudować fotograficzne konto na Instagramie i na co zwrócić szczególną uwagę.

Sprawdź naszą ofertę!


Zdobądź popularność i fejm na Instagramie! Oferujemy atrakcyjne ceny i rabaty, a gdy znajdziesz na rynku tańszą usługę, to ZAGWARANTUJEMY Ci korzystniejsze warunki kosztowe! Wypróbuj nas i …nie przepłacaj!

Sprawdź cennik usług

Instagram cieszy się niegasnącą popularnością. Obecnie ma ponad 2 miliardy aktywnych użytkowników, a ponad 60% z nich codziennie loguje się w aplikacji. Głównym celem Instagrama jest dzielenie się zdjęciami oraz krótkimi filmami video. Co ważne, w przeciwieństwie do innych kanałów społecznościowych, do korzystania z Instagrama niezbędny jest smartphone. Profile zakładane na Instagramie są prywatne, prowadzone przez blogerów lub konkretne marki. Użytkownicy wyświetlają wybrane przez siebie zdjęcia, a konta, które szczególnie przypadną im do gustu dodają do obserwowanych. Obserwujący dane konto użytkownicy określani są mianem followersów. Na Instagramie ważniejsza od treści jest wizualna atrakcyjność publikacji. Instagramerzy, czyli społeczność korzystająca z aplikacji, to głównie ludzie młodzi – 70% z nich ma mniej niż 35 lat. Dzięki tak młodemu gronie odbiorców Instagram stał się medium, które wyznacza trendy i inspiruje. Łatwo więc dojść do wniosku, że to miejsce idealne dla każdego, kto pracuje w branży kreatywnej.

Instagram dla fotografa - zakładanie profilu

Zacznijmy od podstaw. Instagram to platforma społeczna, na której warto pokazywać nie tylko swoje zdolności fotograficzne, ale przede wszystkim ludzką twarz. Twój profil to Twoja wizytówka, dlatego najlepiej aby zdjęcie profilowe przedstawiało Ciebie. W ten sposób przestaniesz być dla odbiorców bezosobowy i łatwiej zapadniesz w pamięć. Zadbaj o to, aby odwiedzający Twoje konto użytkownicy mieli możliwość Cię poznać. Profil na Instagramie nie jest zwyczajnym portfolio.

Kolejna ważna rzecz to opis profilu. Napisz w nim najważniejsze informacje o sobie. Ilość znaków jest ograniczona, dlatego dobrze jest zrobić to w przemyślany sposób. Określ jakiego rodzaju fotografią się zajmujesz, czy jest to fotografia ślubna, rodzinna, noworodkowa, portretowa, kulinarna, produktowa, modowa, reklamowa, a może jeszcze inna. Dodaj kilka słów o sobie i napisz, jakie fotografie lub sesje zdjęciowe cenisz sobie najbardziej. Na koniec możesz zamieść link do swojej strony internetowej.

Jakie zdjęcia wrzucać na Instagram fotografa

Oczywiście, najważniejsze jest aby zamieszczane przez Ciebie zdjęcia były tożsame z tym, co zawarłeś w opisie. Większość fotografii powinna być efektem Twojej pracy, ale tutaj również zadbaj o to, aby raz na jakiś czas pojawiły się zdjęcia przedstawiające Ciebie. Mogą to być portrety wykonane za pomocą samowyzwalacza i statywu lub zrobione przez osoby trzecie podczas Twojej pracy (tzw. backstage). Ludzie chcą wiedzieć, czym jeszcze się zajmujesz poza fotografią, jakie są Twoje zainteresowania lub czym się inspirujesz. Takie zdjęcia wzbudzają zaufanie i nie raz stają się podstawą do dalszej współpracy.

Choć spójność zdjęć w portfolio nie ma szczególnego znaczenia, jak już wspomnieliśmy Instagram kieruje się przede wszystkim względami wizualnymi, a pierwsze dziewięć zdjęć od razu rzuca się w oczy, Dlatego też warto zwrócić uwagę na to, aby publikowane przez nas zdjęcia tworzyły na naszym feedzie wspólnie miłą dla oka kompozycję.

Na Instagramie, podobnie jak w każdym innym portfolio, obowiązuje zasada „jaki album, takie zlecenia”. Jedna sesja zagraniczna może otworzyć drzwi do wielu kolejnych zapytań o tego rodzaju sesje. Jedna sesja w zimowym plenerze może zaowocować większym zainteresowaniem tego typu zdjęciami wśród potencjalnych klientów. Dobrze jest więc przemyśleć i określić swoją grupę docelową. Pozwoli to Tobie również uniknąć zapytań o sesje, które są poza Twoim polem zainteresowań.

Opisy na Instagramie pod zdjęciami fotografa

Umieszczane pod zdjęciem opisy są doskonałym sposobem na przedstawienie kontekstu publikowanej fotografii. Pozwala to odbiorcom zrozumieć i właściwie zinterpretować zamieszczony przez nas materiał. Czasem wystarczy opisać sytuację w jakiej powstało dane zdjęcie lub przytoczyć jakąś ciekawą anegdotę z nim związaną. Opisy pod zdjęciem to także doskonały sposób, aby skłonić odbiorców do interakcji i aktywności w komentarzach. Pamiętajmy także o tym, że starannie przygotowana treść pod publikowaną fotografią stanowi podstawę dla algorytmów do wyższego pozycjonowania naszej witryny, a tym samym do zwiększenia naszych zasięgów.

O czym należy pamiętać tworząc opisy na Instagrama? Kluczowe znaczenie dla wartości naszego tekstu mają pierwsze zdania. Wielu odbiorców skusi się na przeczytanie całego opisu dopiero wówczas, gdy połknie haczyk w postaci ciekawego wstępu. Treść taka powinna być odpowiedniej długości – wystarczająco długa aby zaangażować czytelnika, ale też przystępna dla tych, którzy na zapoznanie się z tekstem nie mają zbyt wiele czasu. Podobnie jak w przypadku udostępnianych fotografii, tak i tutaj obowiązuje zasada spójności. Już podczas tworzenia pierwszych opisów zastanów się, czy będziesz zwracał się do swoich odbiorców na „Ty”, czy może jednak w sposób bardziej grzecznościowy. To ważne aby treść była spójna ze stylem naszych zdjęć. Jeżeli nie czujemy się na siłach aby tworzyć angażujące i efektywne opisy na naszym profilu, zawsze można rozważyć zlecenie ich realizacji specjaliście.

Fotograficzne Hashtagi i Geotagi

Bardzo ważne dla każdego fotografa, który publikuje swoje prace są hashtagi. Najprościej rzecz ujmując, są to hasła poprzedzone krzyżykiem (#), które określają temat wrzucanej przez nas treści i tym samym agregują publikację. Korzystając z tych haseł każdy użytkownik może znaleźć interesujące go materiały. Zwykle są one umieszczone w oknie opisowym albo w komentarzu.  Maksymalnie można używać 30 różnych hashtagów.

Przykładowo fotograf portretowy może dodać pod swoimi pracami takie hashtagi jak: #fotografiaportretowa; #fotografportretowy; #portraits_vision; #photopeoplegallery; #portraitpage itp. Fotograf ślubny może zaś skorzystać z haseł: #fotografiaslubna; #fotografslubny; #fotografiaślubna; #weddingphotographer; #weddinginspiration.

Istnieje możliwość dodawania hashtagów w komentarzach, tak aby były one ukryte. Aby uzyskać wspomniany efekt wystarczy poprzedzić je pięcioma kropkami jedna pod drugą. Wówczas komentarz chowa się do czasu, aż użytkownik kliknie w komentarz.

Kolejnym ciekawym narzędziem są tzw. geotagi, czyli lokalizacja zdjęcia. Dzięki niemu potencjalny klient  w poszukiwaniu swojego przyszłego fotografa może trafić właśnie na Ciebie. Korzystaj z nich zatem jak najczęściej.

 

Dla każdego fotografa Instagram stwarza doskonałe warunki do rozwoju i promowania swojej działalności. Aby jednak aktywność na portalach społecznościowych się opłaciła, trzeba poświęcić na nią wiele czasu i wysiłku. Zaangażowanie jest kluczowe w rozwijaniu swojej marki na Instagramie. Nawet bardzo dobre zdjęcia nie przyniosą oczekiwanych efektów, jeśli nie zadba się o właściwy content.

Oceń artykuł za pomocą serduszka:

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Jak na razie brak głosów! Zostań pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Polecane wpisy

Kradzież konta Instagram - jak odzyskać skradzione konto Instagram?
Kradzież konta Instagram – jak odzyskać skradzione konto Instagram?

Czy wiesz, że nawet korzystając z tak, wydawałoby się, bezpiecznego serwisu, jak Instagram,...

Instagram dla firm - czy to ma sens? Informacje i porady
Instagram dla firm – czy to ma sens? Informacje i porady

Prowadzić biznes bez skutecznych działań marketingowych, to jak próbować usmażyć jajecznicę na parapecie....